ОВА підсумки

Серед досягнень – обсяг експорту агропродукції з портів Дунайського регіону за минулий рік зріс у 40 разів. Крім того, за останні 20 років було розпочато пасажирські перевезення через Дністровський лиман. Однак на цьому керівництво Одеської обласної адміністрації зупинятись не збирається, і на цей рік вже запланована низка проєктів, здатних збільшити розвиток регіону одразу в декількох напрямках. Про це повідомляє Бессарабія.UA з посиланням на Одеську обласну державну адміністрацію.

Дунайський регіон з початком повномасштабного вторгнення росіян на територію України взяв на себе величезне навантаження, адже він по факту залишився єдиним, в кого була можливість працювати, і бізнес почав переорієнтовувати вантажопотоки саме сюди.

Як зазначив начальник Одеської обласної військової адміністрації Максим Марченко, основним викликом транспортного сектору Одещини, у 2022 році стала побудова нових ланцюгів експортно-імпортної логістики.

«З початку збройної агресії ми чітко сконцентрували діяльність обласної військової адміністрації та, зокрема, Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв’язку на вирішенні тих першочергових завдань, що виникли в умовах воєнних дій. Для мене, як керівника області, було вкрай важливо негайно забезпечити функціонування та розвиток логістичних маршрутів для стратегічно важливих експортних та імпортних вантажопотоків, зокрема гуманітарного призначення. Основні завдання були зосереджені на всебічній підтримці наших військових, постраждалих регіонів країни, зокрема сусідньої нам Миколаївської області, тимчасово переміщених осіб, нарощуванні економічних можливостей і беззаперечно – захисті населення та створення сприятливих умов для його життєдіяльності. В цих непростих умовах, на перших етапах, забезпечено стабільну роботу логістичних маршрутів відправлення зернових вантажів, імпорту палива та гуманітарних вантажів через порти Дунаю», – підкреслив Максим Марченко.

За словами директора Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв’язку Олександра Гайдука, переробка вантажів через дунайські порти Рені, Ізмаїла та Кілії зросла у три рази, з 5,5 – до 16 мільйонів тонн вантажів, в тому числі збільшився більш ніж у 4 рази об’єм експорту – з 3 мільйонів тонн до 13. Завдяки поверненню контролю над островом Зміїний, з початку липня було відкрито рух каналом гирла Бистре суднового ходу з річки Дунай до Чорного моря, що дозволило розвантажити рейд каналу Суліна та прискорити експорт зернових. З липня 2022-го по січень 2023 року 600 торговельних суден з українською аграрною продукцією пройшли каналом гирла Бистре, 1020 – разом із Сулінським каналом.

Окрім того, значна частина вантажовласників не лише прийшла на роботу в дунайські порти зі своїм обладнанням, а декотрі компанії навіть почали будувати та розвивати власні термінали на Дунаї. Це – проєкти таких компаній, як ТОВ СП «Нібулон», що у червні 2022 року розпочало будівництво дунайського зернового термінала в Ізмаїлі, який на сьогодні за місяць оброблює 120–150 тисяч тонн, та проєкт «Кернел».

Через нові виклики часу доводиться приймати нові рішення. Наприклад, вперше за останні 20 років було розпочато пасажирські перевезення через Дністровський лиман та відновлено залізничне сполучення з сусідньою Молдовою.

«Сполучення між Білгородом-Дністровським та Одесою ускладнене через руйнування автомобільно-залізничного моста, який неодноразово піддавався ракетним ударам з боку російських окупаційних військ. Зруйновано елементи головних конструкцій мосту, пошкоджено елементи колії та плити автомобільного проїзду. То ж для того аби спростити маршрут пересування між населеними пунктами та дозволити швидше діставатись до південних районів Одещини, влітку почав курсувати пасажирський катер між Овідіополем та Білгород-Дністровським через Дністровський лиман. До 30 жовтня було перевезено 8300 пасажирів. Це відбулось вперше за минулі 20 років», – каже директор Департаменту транспорту ОВА.

З метою розширення пропускної спроможності інфраструктури у сполученні Україна-ЄС та забезпечення безперервності перевізного процесу в період активних військових дій, вдалось реалізувати ще один важливий проєкт у транспортній сфері регіону: наприкінці серпня минулого року відновлено залізничне сполучення з Республікою Молдова, а саме відкрито оновлену залізничну ділянку Березине–Басарабяска протяжністю 20,9 км.

Також за ініціативи Одеської обласної військової адміністрації Службою автомобільних доріг в Одеській області спільно з регіональною філією «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» були проведені ремонтні роботи дорожнього покриття на залізничному переїзді біля Сарати на автомобільній дорозі М-15 Одеса-Рені, зокрема встановлено його в один рівень з дорогою, а також відремонтовано під’їзні шляхи до нього.

«Це дозволило збільшити швидкість проїзду транспортними засобами переїзду, що своєю чергою позитивно вплинуло на розвантаження зазначеної ділянки автомобільної дороги та майже повністю вирішило проблему затору, який до проведення ремонтних робіт міг сягати до 20 км. Також завершено будівництво, на площі майже у 5 гектар, майданчиків для відстою вантажного транспорту в Ізмаїльському районі», – відзначив Олександр Гайдук.

Наостанок зазначимо, що серед основних ключових завдань, які начальник Одеської ОВА поставив перед Департаментом на 2023 рік, найголовніші – це відновлення, відбудова та модернізація об’єктів транспортної інфраструктури, які були пошкоджені внаслідок російської агресії. Продовжиться також робота над реалізацією інвестиційних проєктів у морських портах Великої Одеси та портах Дунайського пароплавства. Також в планах – модернізація Кілійського суднобудівельно-судноремонтного заводу і підготовка його до спільного інвестиційного проєкту з іноземними суднобудівельними верфями.

Одним з потужних проєктів у майбутньому має бути розробка і будівництво нового мосту через Дністровський лиман та мостового переходу через річку Дунай, у районі дієвої поромної переправи «Орлівка – Ісакча», що поєднує Одеську область з Європейським Союзом. Про це представники Одеської ОВА неодноразово говорили на різних міжнародних форумах. В планах – подальший розвиток залізничного сполучення між пунктом Джурджулешти на українсько-молдовському кордоні та румунським портом “Галац” та виконання експлуатаційного днопоглиблення в акваторіях портів “Усть-Дунайськ”, “Ізмаїл”, “Рені”.

«Коли ми говоримо про умови економічного зростання Одещини, то передусім звертаємо увагу на розвиток її транспортної інфраструктури. Одного погляду на мапу регіону достатньо, щоб усвідомити, наскільки зручним є географічне розташування Одеської області з огляду на торговельні потоки.  Попереду у нас ще чимало роботи над підвищенням показників якості та сервісу, ефективності перевезень, енергоефективності, рівня безпеки, впливу на довкілля, щоб все це відповідало сучасним вимогам. На заваді цим планам стала війна, яка дуже болюче вдарила по транспортній галузі не лише нашої області, а й всієї України. Однак я переконаний, що транспортна галузь України має великий потенціал розвитку, і він буде реалізований, для розвитку транспортної інфраструктури та залучення в неї міжнародних інвестицій, якнайшвидше після нашої Перемоги!» – резюмував начальник Одеської ОВА Максим Марченко.