офіс УДП

Кримінальна поліція Будапешту розслідує факт незаконного заволодіння коштами Українського Дунайського пароплавства. Про це нещодавно повідомила сама компанія. Звинувачення висунуті екскерівнику угорських дочірніх компаній УДП «Трансхолд» (Transhold Kft) і «Трансшип» (Transship Kft) Костянтину Костюченко. Про це повідомляє Бессарабія.UA.

В УДП заявляють, що минулого року ексдиректор дочірніх структур незаконно виплатив сам собі компенсацію у 100 тис. євро, приховавши це від керівництва УДП в Ізмаїлі. Крім того, напередодні звільнення без згоди пароплавства Костюченко віддав у п’ятирічний бербоут-чартер чотири судна УДП, які підприємство не може повернути до цього часу.

Адвокатами УДП подана заява про злочин у слідчі органи Угорщини. Відкрита кримінальна справа, проведені допити свідків. Дії Костюченка, повідомляють у пароплавстві, кваліфіковані як шахрайство та навмисне розкрадання коштів підприємства.

Костюченко називають людиною екскерівника УДП Павла Яценка, який обіймав посаду в.о. голови Правління пароплавства протягом 2021 року після гучного звільнення Олексія Хомякова. В УДП розповідають, що обидва чоловіки у минулому працювали у правоохоронних органах.

В УДП наголошують, що справа Костюченка лише один з епізодів «діяльності» команди Павла Яценка в УДП. Встановлені також інші факти корупції за часів роботи попереднього керівника. І розслідування в Угорщині – це лише початок. Обов’язково будуть і справи в Україні.

Ми звернулися в УДП за коментарем, поспілкуватися з нами погодився юрист компаній «Трансхолд» і «Трансшип» Євген Рожков.

– Євгене, як повідомило УДП, угорська поліція відкрила справи проти Костянтина Костюченка, який очолював дочірні компанії пароплавства. Чи могли б ви більш детально розповісти, що це за компанії?

– «Трансшип» і «Трансхолд» створені достатньо давно. «Трансохлд» з метою оперування  будинком пароплавства у Будапешті. «Трансшип» для оперування флотом пароплавства на Середньому та Верхньому Дунаї. Там складна структура власності, але кінцевий бенефіціарний власник обох компаній УДП.

– Цікаво, а скільки УДП заробляло на оренді будинку в Будапешті?

– У 2013-2014 роках «Трансхолд» міг виплачувати пароплавству 20-30 тисяч євро дивідендів на рік. Але в останні роки компанія взагалі нічого не передавала УДП. Працювали або в нуль, або в мінус. Це з будинку у центрі міста на три тисячі квадратних метрів.

– Неймовірно!

– Є і суб’єктивні, і об’єктивні фактори. Керівники брали гроші, підозрюю, як офіційно, так і неофіційно. Виплачували собі високі зарплати. У Костюченка, наприклад, було вісім співробітників. Сам він отримував 3800 євро на місяць з кожної компанії при тривалості робочого часу 10 годин на тиждень. Найгірше, що з 2009 року будівлею взагалі ніхто не займався. Гроші за оренду клали у кишеню, а ремонтів, оновлення не проводили. А будівля старовинна, все валиться, потрібна реконструкція. Останні пів року ми лише те й робимо, що замінюємо труби, сантехніку, електрику. В Угорщині за останній рік втричі збільшилися комунальні платежі, ми щомісячно витрачаємо 18 тисяч євро лише на газове опалення. Але цього могло і не бути, якби вчасно подбали про термомодернізацію.

– А друга компанія?

– «Трансшип» здавала в оренду баржі. Торік вони мали заплатити УДП дивіденди за 2022 рік у сумі 70 тис. євро, але навіть цього не зробили. Але це дріб’язок порівняно з тією масштабною оборудкою, яку команда Яценка-Костюченка намагалася здійснити стосовно і будівлі, і флоту УДП, і загалом підприємства.

– Ваша будівля стала вже просто легендарною! 

– Почнемо з того, що ще у 2006 році керівники УДП уклали договір про продаж будівлі компанії Intelcom Kft. Як на мене, за дуже і дуже заниженою ціною. Але оборудку не довели до кінця. Обов’язок продати нібито залишився, хоча процедура продажу не відбулася. У 2017 році відбувся суд, який юридично закріпив договір купівлі-продажу, адже за той час змінилося місцеве законодавство. Як я розумію, у попередника Павла Яценка, Олексія Хомякова, виникла ідея, як врятувати будівлю. Нерухомість передали від агенції УДП в Угорщині у статутний капітал «Трансхолда». Це дійсно давало можливість, так би мовити, відсікти попередні договори й у перспективі повернути будівлю УДП. Але після призначення Яценка позиція пароплавства змінилася. Костюченко замовляє у юристів покупця(!) консультацію. Робиться висновок, нібито ні в якому разі не можна було переводити нерухомість на «Трансхолд». І Яценко з Костюченко на підставі цього висновку повертають будівлю угорському агентству УДП. Тобто будівля знову опиняється під загрозою. У лютому 2022 року, коли вже зрозуміло, що Яценка звільнять з УДП, керівник угорського агентства УДП Бокотей Янош підписує додаткову угоду, змінює процедурний порядок передачі будівлі. Тепер покупцю для переоформлення будівлі треба заплатити не всю суму, а лише 1 млн доларів. Залишок має бути сплачений колись потім. Я абсолютно впевнений, що більше ніхто нічого б УДП не заплатив. Отже, підписується акт прийому-передачі будівлі, і Костюченко укладає з Intelcom Kft як з «новим власником» угоду і починає вже для «нового власника» збирати орендну плату! Найнята Костюченком охорона запускає представників «нового власника» у будівлю! Уявіть, Яценко-Костюченко тишком-нишком передають актив УДП, а в Україні ані міністерство, ані нове керівництво УДП нічого про це не знає! На наше щастя юрист, який готував документи на передачу будівлі, допустився помилки. Шахраї втратили час, нове керівництво УДП встигло зупинити реєстрацію. Наразі покупець спробує вже на основі іншого підробленого договору змусити нас продати йому будівлю. Але ми міцно тримаємо оборону, нічого ці шахраї не отримають.

– А друга історія?

– Друга історія ще більш зухвала. Баржі. Яценко за допомогою Костюченка забирає 91 баржу з панамської компанії УДП і передає їх «Трансшипу» за 1 євро. Добре, що встигли переоформити лише 25 барж.

– А чим це загрожувало?

– Це загрожувало знищенням УДП. Щоб ви розуміли, панамська DSS – лише операційний інструмент УДП, який спрощує зовнішньоекономічну діяльність. Компанія стовідсотково належить УДП. Працівники DSS – це  співробітники УДП, які знаходяться в Ізмаїлі. На компанію були оформлені не лише судна, але й екіпажі. Минулого року у DSS накопичилося 7 млн євро заборгованості. Це паливо, зарплати. Уявіть, якщо у DSS за 1 євро забирають увесь флот. При балансовій вартості баржі у 400 тис. євро компанія отримує 36 млн євро збитку і стає банкрутом. Кредитори розривають УДП на частини, активи та залишки флоту роздаються за борги.

– Але ж баржі просто опиняються у «Трансшипу»?

– Зовсім не просто. Виникає ризик того, що «Трансшипу» могли нарахувати податок на прибуток. І нібито щоб його покрити, «Трансшип» віддає кредиторам баржі. Як кажуть, оцініть «красу гри».

– А УДП це міг дозволити?

– Формально «Трансшип» це угорська приватна компанія, офіс якої знаходиться за кордоном і яка зобов’язана лише сплачувати дивіденди УДП. Костюченко міг прийняти будь-яке рішення. Припускаю, що ідея Яценка-Костюченка полягала у тому, щоб вивести флот на «Трансшип», довести УДП до банкрутства і віддати судна пов’язаним фірмам. До речі, Костюченко перед звільненням майже так і зробив. Але у нього на той момент було лише чотири баржі.

– А інші?

– Інші вдалося повернути. Деякі з договорів про передачу флоту на «Трансшип» навіть не були підписані. Вони наробили юридичних помилок, навіть 1 євро не сплатили.  Ми цим скористалися, щоб відкрутити все назад.

– Щодо сплати Костюченку величезної компенсації, як це трапилось?

– Це називається, не вдалося хапнути все, давайте прихопимо хоч щось. З травня 2022 року ми проводили листування з командою Яценка-Костюченка. Просили призначити збори по «Трансшипу» і «Трансхолду». Адже за угорським законодавством, саме директор має ініціювати проведення зборів. Костюченко мовчить. Нарешті проводимо збори. Звільняємо Костюченка за грубі порушення. Починаємо процедуру передачі документів. Згодом виявляється, що ще до зборів Костюченко сам собі направив повідомлення про звільнення (що незаконно), після чого пішов у банк і отримав за дві компанії вихідну компенсацію у 100 тисяч євро. Звідки, спитаєте, гроші? Напередодні він передає у бербоут-чартер 4 баржі. З умовою, що контрагент одразу перерахує 100 тисяч євро. Ще 70 тисяч євро УДП було вимушене за цього негідника заплатити податків. Ми звернулися до поліції. Завели справу.

– А в Україні?

– В Україні завершене внутрішнє розслідування. Зібрана велика кількість доказів. Почнемо з того, що за результатами роботи у 2021 році ПрАТ «УДП» отримано збиток у розмірі 11,3 млн грн. Яценком не здійснено відрахування до держбюджету частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів. Незважаючи на збиткову діяльність, Яценком приймалося рішення фінансування ремонтів об’єктів невиробничої сфери всупереч затвердженому фінансовому плану. Через незабезпечення строків проведення обов’язкових оглядів суден не подовжувався термін дії кваліфікаційних документів щодо деяких суден, була втрачена можливість оперування баржами, що призвело до значної втрати фрахту. Фактично команда Яценка вивела з роботи більше ніж три-чотири баржо-буксирних каравани! Напередодні війни це стовідсоткова диверсія. Фахівці нарахували за рік 183 збиткових рейси через штучне заниження фрахтових ставок. Встановлена необґрунтована сплата брокерської комісії у сумі 575,9 тис. доларів за відсутності укладених договорів з брокерськими компаніями. Я можу дуже довго вам перераховувати результати роботи Яценка. До речі, ще рік тому наша профспілка «Справедливість» озвучувала деякі факти його діяльності. Наприклад, за правління Яценка приблизно на 400 тис. євро збільшилася заборгованість з бункерування (ПСМ) суден, сягнувши майже 2 млн євро. Профспілка з’ясувала, що причина у завищенні вартості пального. Аналогічно переплачували за вугілля. УДП грабували як могли. Просто знищували. Я припускаю, що тут не обійшлося без російського сліду. РФ планувала вторгнення, їм було важливо паралізувати дунайський флот України. І це командою Яценка-Костюченка майже було зроблено. У березні минулого року на рахунках УДП залишилось 20 тис. євро. Флот був розкиданий по Дунаю, порти не приймали судна внаслідок заборгованості. Екіпажі багато місяців були без зарплати.

– Ви постійно кажете команда Яценка-Костюченка, які для цього підстави?

– Яценко з 1997 по 2013 рік обіймає посади у системі МВС у Донецькій області, працює начальником Куйбишевського райвідділу. У 2015-2016 роках – радник мера Одеси з безпеки. У 2017-2019 роках заступник директора регіональної філії «Одеська залізниця». Костюченко також  з Донецька, до 2013 року обіймав посади у податковій міліції. У 2015-2017 роках заступник начальника управління громадської безпеки Одеської міської ради. У 2017-2019 роках начальник відділу економічної та інформаційної безпеки на Одеській залізниці. Тобто ще до УДП Яценко всюди тягає за собою Костюченко.

– Де зараз Костюченко і Яценко – не в Україні?

– Стосовно Костюченка, впевнений, що він переховується за кордоном. А пан Яценко, наскільки ми поінформовані, повернувся до роботи на Одеській залізниці, де він працював до приходу в УДП.

– Чи в курсі ситуації керівництво УЗ?

Впевнений, що керівництво УЗ скоро отримає повну картину. Матеріалів дуже багато. Там не просто корупція, там державна зрада і робота на ворога. Крім того, у нас є дані, що і сьогодні, користуючись зв’язками у силовій сфері, персонаж намагається втручатися у роботу УДП. Фабрикує фейкові матеріали та свідомо вводить в оману правоохоронні органи. Тобто він намагається здійснювати тиск на керівництво УДП, яке перекрило всі його схеми з паливом та іншим. Думаю, що скоро і колегам персонажу в органах стане зрозуміло, що це шахрай, який їх банально використовує і підставляє.